Clan MacEpona
Kattingatós izé
 
A zászLovunk
 
Rikkancs

 

 
Könyvtár
Könyvtár : Tartan-történet

Tartan-történet


Noha ezt a fajta szövési technikát és a „kockás” szőtteseket már a gallok, a kelták és a vikingek is ismerték, illetve tudunk feljegyzésekről 1471-ből, és az 1570-es évekből is, a ma ismert skót tartanok – vagyis azok a minták, melyek alapján az egyes klánok megkülönböztetik magukat – az eddigi kutatások alapján csak az 1600-as évek első felétől kezdve alakultak ki.

A skót népviselet – abban a formájában, ahogy mi ma ismerjük – egy közel 400 éves fejlődés eredményeként a 19-20. század fordulója, illetve a 20. század eleje közötti időszakban vált többé-kevésbé véglegessé. Formálódásában jelentős szerep jutott egyfelől az angol uralom ellenében egyre inkább öntudatra ébredő nemesség nemzeti identitásának, valamint – és ez kevésbé általános más európai kultúráknál – a brit korona „kívánságára” felállított reguláris alakulatoknak. Ez utóbbiak körében terjedt el – elsősorban gazdaságossága miatt – a hagyományos skót népviselet radikális átalakulását és megújulását jelentő „skót szoknya”, vagyis a kilt. A jakobiták 1746-os Culloden-i veresége után az angolok törvényben (Dress Act, 1747) tiltották a skót népviselet és kultúra minden tárgyiasult formáját – mely a felkelés idején a nemzeti ellenállás jelképévé lett –, és bárkit, aki megszegte a törvényt hat hónapra bebörtönözték, újabb alkalom esetén pedig száműzték.

A törvényt 1782-ben vonták vissza; ez idő alatt egyedül a brit hadsereg skót ezredei használhattak kiltet, mintegy megkülönböztető jelzésként. E 35 év alatt számos skót nemesifjú állt be a hadseregbe, csak azért, hogy a hagyományos népviselethez legalább valami hasonlót hordhasson. Mire sor került a törvény visszavonására, a skót nép számára a népviselet már sokkal inkább volt ünnepi öltözet, mint hétköznapi, s a nemzeti öntudat hagyományokhoz való romantikus kötődéssé lett.

Az 1700-as, de főként az 1800-as évekre tehetők az első olyan törekvések, melyek – tulajdonképpen néprajzi kutatás révén – a rendkívül változatos és gazdag tartan-világot kívánták áttekinthetőbbé tenni. Nemcsak különféle gyűjtemények jöttek létre, de rávették a skót klánokat, hogy a hagyományos birtokaikon előforduló tartanok közül válasszák ki azt, vagy azokat, amely/ek onnantól kezdve a klánt hivatalosan is reprezentálják.

A tartan ettől kezdve tulajdonképpen Skócia maga: a hagyományos és az új, egyedi tervezésű minták éppúgy megtalálhatók az ünnepi viselet, vagy a díszegyenruha részeként, mint különféle szuveníreken, csomagolóanyagokon, stb. – mindaz, ami tiltott volt, mára Nagy-Britannia kulturális sokféleségének szerves része.

Mára, a 21. századra nem sok minden változott: saját örökségüktől egyre izgatottabban, a skótok világszerte mohón kutatják genealógiájukat, kapcsolatba lépnek névrokonaikkal az Interneten, családi társaságokat alakítanak, s mindezen törekvéseiket megkoronázandó, saját családi tartant terveznek. Tartanok tehát a mai napig születnek, mind Skóciában, mind pedig olyan országokban, ahová nagy számban vándoroltak ki skótok (Kanada, U.S.A., Ausztrália, stb.). A hagyományőrzésnek ez a formája sok tekintetben mondvacsinált. A tartanok tervezői és készítői például nem használják már a tradicionális színeket – a víz kékje, a hangával borított hegyoldalak bíbora, illetve a hófödte hegyek fehére –, s az új minták esetében sokkal fontosabb a design, az eladhatóság, mint a hagyományok életben tartása.

A tartan története: az Ázsia szívét átszelő ősi kereskedelmi útvonalon, az ún. Selyemúton érte utol a végzet utazók egy csoportját a nyugat-kínai Xinjiang tartományban – hogy betegség-e, vagy valamilyen természeti csapás okozta halálukat, nem tudjuk. Maradványaikat hamarost ellepte a Taklkamakan sivatag homokja… Mintegy 2500-3000 évvel később, a svéd Sven Hedin (1865-1952) egyik expedíciója során felfedezett néhány jó állapotban konzerválódott múmiát – noha a lelet Nyugat-Kínában került elő, a mumifikálódott holttestek egyértelműen kaukázusi jellegzetességeket mutattak: hosszú, egyenes orruk volt, barna, vagy vörösesbarna hajuk, illetve világos bőrük. A lelet másik érdekessége, hogy a szintén jó állapotban konzerválódott textíliák között gyapjúból készült, kockás szőttesek – tulajdonképpen tartanok – is előfordultak. Ennek alapján az egykor szerencsétlenül járt utazók nagy valószínűséggel kelták voltak.

A tartan első említése az ókori Rómából származik: hódító hadjáratairól szóló beszámolóiban Iulius Caesar leírta többek között a gall, illetve a brit kelta népesség jellemző ruházatát. A nemzetségenként eltérő, kockás szőttesekből egyaránt készültek nadrágok, ingek, illetve köpenyek. Innentől kezdve semmilyen írásos emlékről sem tudunk közel 1500 éven át.

Senki sem tudja igazán, honnan is ered a „tartan” szó: a francia eredetű tirtaine, tiretaine az 1600-as évekből maradt írásos emlékekben magát a viseletet jelölte; a spanyol tartana pedig jó minőségű ruhát jelent. Az egyik legkorábbi írott forrás 1538-ból, V. György királytól ered, ám ebből sem derül ki, hogy a „Helande tertane” pontosan mit is takar, hisz nem említ mintát, így nem bizonyított az sem hogy a Stewart király nadrágján az ún. Royal Stewart tartan lett volna.

Egy 1631-ben készült német fametszeten bukkan fel először a tartan: a harmincéves háború alatt, a svéd Gustavus Adolphus seregében harcoló skót katonák viselete kockás philamhor-ként („nagy kilt”) azonosítható.

A következő jelentősebb mérföldkő a tartan történetében a tragikus Culloden-i csata volt 1746-ban – az utolsó nagyobb összecsapás az angol seregekkel. A romantikus ifjú trónkövetelő, Charles Edward Stuart – Bonnie Prince Charlie – vezette a felföldi jakobita erőket az angol Cumberland hercegének fegyelmezett hadseregével. A jakobita had klánonként szerveződő csapatok formájában vonult fel; a történész James Scarlett szerint „ez volt az első alkalom, hogy a tartant klán-uniformisként viseltük”.

Ahhoz, hogy megértsük, miért is olyan jelentős ez a csata, illetve az azt követő események a nagy tartan-mítoszban, ismernünk kell, a skót felföldi életformát és mentalitást. 1747-ben, a Culloden-i csatát követően II. György életbe léptette a felföldi viselet betiltásáról szóló törvényt (Dress Act), s ezzel nem egyszerűen a lázadó felföldiek, de egyenesen a skót nemzeti öntudat ellen intézett támadást. Eredetileg a tartanok mindegyike egy bizonyos térségre, vagy közösségre volt jellemző – ezeket nevezik ma területi tartanoknak (District Tartan). E közösségek jobbára olyan zárt földrajzi egységekben élnek, mint pl. a folyóvölgyek. A minták azonban gyakorta hasonlítanak a szomszédos területek, vagy közösségek által használt tartanokhoz, ami annak köszönhető, hogy ugyanabban a műhelyben szőtték őket. Innen már csak egy aprócska lépés hiányzott, hogy a tartanokat viselőik szerint nevezzék el.

Minden szövőműhely függött a helyi növényvilágtól. Ha Skócia nyugati részén élt, a saláta zöldje, a hínár színe, illetve a tengerparti csigákból nyert bíbor voltak a takács által használt színek. Az ország belsejében élőknek a hanga sárga, mélyzöld, és barnás narancs, illetve az áfonya bíbor, barna, kék színeket jelentett; több mint húsz különféle zuzmó biztosította az árnyalatok széles skáláját. Ha a szövetfestő és textilszövő módosabb volt, vagy megrendelésre dolgozott, olyan importált festékeket használt, mint a festőbuzér (vörös), a festőcsülleng (kék), az indigó.

Ha a klánonként eltérő tartan koncepciója a Culloden-i csata környékén született, úgy semmiképp sem lehetett univerzális: nem az általuk hordott tartan különböztette meg a barátot az ellenségtől. Az egyetlen megbízható módszernek az látszott, ha figyelték, melyik harcos milyen színű szalaggal ékesítette a sapkáját. Ennek oka nem a tartanok hiányában keresendő, hanem abban, hogy a lojalitás, illetve a jakobita eszmény az egyes klánokat is megosztotta. Az 1747-es Dress Act a takácsok egy egész nemzedékének elvesztését jelentette – a törvényt 36 éven át nem lehetett hatályon kívül helyezni. Ugyanakkor vezetett többek között a nagy textilszövő manufaktúrák létrejöttéhez is a Felföld peremén, melyek a gyarmatok, illetve a hadsereg jelentős szükségleteit látták el – Scarlett szerint ez volt a tartan modernkori történetének kezdete. Az új manufaktúrák közül a legnagyobb és legsikeresebb William Wilson és fia volt Bannockburn-ban. A történészek szerencséjére a részletes és pontos adminisztráció „megszállottjai” voltak, s mára igen gazdag anyag gyűlt össze nemcsak a különböző kisebb vállalkozásaikról, de különféle tartan-terveikről is.

A 19. század elején a tartan még kettős jelentésű volt, s igazából lehetetlen pontosan meghatározni, mikor is alakult ki a ma használatos értelmezés.

A tartan romanticizálódásában a következő mérföldkövet IV. György 1822-es Edinburgh-i látogatása jelentette. Az esemény szervezője a híres író, Sir Walter Scott volt, aki meghívta a nagyszabású fogadásra az összes felföldi klánfőt, saját tartanjába öltözve. Ama tény ellenére, hogy még mindig sok olyan klán volt, akik nem tudták, milyen tartant használjanak, illetve olyanok, akik a kérdéses mintát egykor valóban használták, a Highland Society of London – 1815-ben a tartanok egy hatalmas gyűjteményére tett szert; melyben mindegyik minta az adott klánfő által igazoltként szerepelt. Számos történet szól olyan klánfőkről, akik felkeresték a klán legöregebb tagjait, és az ő emlékezetük alapján választottak tartant. A William Wilson és fia hivatalos levelezései között maradt fenn a következő szöveg, mely egy kereskedőtől kapott levélben olvasható: „Küldd el nekem a Ross tartan egy darabját és ha nincs, küldj egy másik mintát, és nevezd el azt Ross-nak…”

A tartan történetében a következő nagyobb lökést Viktória királynőtől, és Albert hercegtől származott. Beleszerettek ugyanis Balmoral-ba – királyi rezidencia Skóciában – és ezzel együtt minden felföldi dologba. Az Albert herceg tervezte, most világhírű Balmoral tartannal borítottak szobát szoba után, tovább szilárdítva ezzel a viktoriánusok romanticizáló „nemes felföldi” képét. E kor szellemében kezdték működésüket az Allan (más néven Sobieski Stuart) testvérek, akik Bonnie Prince Charlie törvénytelen leszármazottjai voltak, s szinte megbabonázták a korabeli társadalmat nagyrészt hamisított, de lenyűgöző publikációjukkal, mely Vestiarium Scoticum címen jelent meg 1842-ben. Azt állítva, hogy felfedeztek egy ősi kéziratot – ami sosem létezett – Charles Sobieski Stuart és fivére nagyon sok klántartant lejegyzett, melyek közül sok hitelessége erősen kétséges volt. Más esetekben az ismertebb tartanok kisebb méretű variációit ajánlja fel a könyv, viszont a közölt adatok hitelességével kapcsolatban felmerülő kétségeink ellenére be kell látnunk, hogy legtöbb ma ismert tartannak ez az egyedüli rögzített változata.

Ezenközben, alföldi manufaktúrájukban a William Wilson és fia felfedezte a tartan egyre növekvő népszerűségében rejlő üzleti lehetőségeket, és designt design után bocsátott forgalomba az arra éhes közönségnek. Amíg tartánjaikat kezdetben csak sorszámokkal azonosították, később egymás után szerezték meg a jelentősebb vevők neveit, vagy a területekét, ahol a legtöbbet árusítottak. A nagy felföldi és alföldi családok, akiknek ezidáig még nem volt tartanjuk, jobbára ez úton tettek rá szert, s idővel komoly társadalmi megkülönböztetést jelentett birtokolni a saját tartánjukat.

Manapság a tartanokat az egyes tájegységekre jellemző mintatípusok szerint csoportosítják:

Északi klánok (Northern Clans)

A szigetek és a nyugati partvidék klánjai (Clans of the Island and the west Coast)

A Közép felföld klánjai (Clans of the Central Highlands)

Cairngorms és a keleti partvidék klánjai (Clans of the Cairngorms and the East coast)

A Déli-felföld klánjai (Clans of the Southern Highlands)

Alföldi klánok (Clans of the Lowlands)

Régóta folyik a gyakran heves vita arról, hogy pontosan mikor is kezdték a klánok a tartanokat használni. Néhányan úgy tartják, hogy amikor a skótok kiváltak a Brit szigetek ősi népei közül, már viselték tartanjaikat – e feltételezés egyik alapjai nyilván az ókori kelták viseletéről fennmaradt beszámolók. Mások rendszerint Sir Walter Scott-hoz kötik, a fentebb említett 1822-es királyi látogatás kapcsán. A feltevések mindegyikében van valami logika. Egy szervezett rendszer nem létezhet szervezett kötöttségek nélkül. Az egyforma tartanok egyaránt igénylik a technikát és a tömegtermelést, ezért valószínűleg nem is jöttek létre, amíg a textilszövés nem vált önálló iparággá. Ez azonban kétséges még akkor is, ha az egész klán-rendszer, és minden hozzátartozó dolog csupán Walter Scott fejéből pattant ki; mind amellett, hogy Viktória királynő sokat dolgozott a Skót Felföld – máig is létező – romantikus hírnevének kialakításán, kijelenthetjük, hogy a klán-tartan elképzelés az ő uralkodása előtti időkből származik. Mindenekelőtt fontos megjegyezünk, hogy e kontextusban a tartan kizárólag a Felföldhöz köthető: az Alföldön élő családok nem használták, s nem is terjedt el széles körben a 18. század közepéig, míg az alföldi tartanszövő ipar az 1747-es, a felföldi tartant mindenestől eltörölni kívánó törvénynek köszönhetően fejlődésnek nem indult.

James Scarlett kutatásai a katonai tartanokról erősen azt sugallják, hogy a kék-zöld-fekete tartanok létezésüket a katonai „divatnak”, vagy az egyenletes hadügyminisztériumi kormányzásnak köszönhetik: ez nem jelenti azt, hogy minden ilyen tartan a hadseregek számára készült, csupán azt, hogy alapvetően tőlük származik az ötlet. A sötét tartanok egy másik csoportja, az úgynevezett „hunting”: nevét George Buchanan egy homályos nyilatkozata alapján, illetve a korai szintetikus festékek erőteljes színei miatt kapta.

A harmadik kategória, az úgynevezett „sokszínű”, mely felöleli a Sobieski gyűjteményeket – melyek vagy koholmányok, vagy a korabeli tartanok kisebb módosításai. Ez a hármas osztályozás elég késői, s elkülönül a piros-zöld-sötétkék tartanok három variációjától, melyek mindegyike a már említett földrajzi környezethez kötődik. E tartanok azokról a klánokról kapták nevüket, akik a legegyszerűbb változatokat használják: nyugaton a MacDonald típus, a Középső-Felföld minden részén ismert, Strathglass-tól Perthshire-ig. A MacKintosh típus, illetve a nagy folyóvölgy északi részén a Ross típus.

Mindazonáltal van néhány kivétel: a Stuart of Appin és a MacDonell of Keppoch klánok tartanjai a MacKintosh típussal kapcsolhatók össze; a mára elfeledett MacPherson of Cluny tartan, amit Wilsonék jegyeztek le a 18. század végén; a Loch Eil tartan, Wilsonék egy másik korai gyűjtése, amit Scarlett szerint Locheil emberei hordtak, 1745-ben; a Fraser-kontingens által Cullodennél viselt típus, mely mintának van egy határozottan jakobita jellege.

A jakobita hadsereg 1745-ben klán-regimentenként szerveződött, s a hosszú vándorlásokkal teli hadjáratok során az emberek regimentjük tartanját gyakorlatilag egyenruhaként viselték; mivel klánonként szerveződtek a hadseregek, ezért hívják az uniformis-tartanokat klán-tartannak. Bármi következtetést vontak le a lelkes vezérek a teljesen alkalmatlan bizonyítékokból, egyértelmű utalás a klántartan használatára nincs az 1745 előtti időkből, és klántartan-elképzelés hamarosan gyors fejlődésnek indult. Ott úgy tűnik, hogy nagy valószínűséggel a klántartan az utolsó jakobita felkelés hagyatéka. Amikor nagy számú foglyot ejtettek, a felelős kormányerőknek feltűnt, hogy sokan viseltek ugyanolyan, vagy feltűnően hasonló tartant, így nehéz volt elkerülni, hogy ezeket a lázadó hadsereg jelképének tekintsék. Egy tartan-viselésre vonatkozó tilalom bizonyos területeken egy természetes eredmény volt, és inkább elővigyázatosságnak kell tekinteni egy jövőbeli lázadás ellen, mint a büntetés egy fajtáját, vagy egy szándékos kísérlet az emberek megtörésére.

Katonai tartanok: a tartan egyedül a brit hadsereg új alapítású skót ezredeinek köszönhetően élte túl a 18. századot. A legrészletesebb listát a Brit Birodalom és Nemzetközösség területén használt tartanokról Colin Hutcheson, Tartan Hatósági Kormányzó készítette, s sokat közülük részletesebben is tárgyalt.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Vekker
 
Kalendárium
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2007-03-30
 
Napi betevő

 

 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77