Clan MacEpona
Kattingats iz
 
A zszLovunk
 
Rikkancs

 

 
Knyvtr
Knyvtr : Kelta mitolgia - Novki kos Tams

Kelta mitolgia - Novki kos Tams


A kelta mitolgia az indoeurpai nyelvcsaldba tartoz szrazfldi s szigetlak keltk mitolgija. E mitolgia akkor kezdett kialakulni, amikor a keltk mg eredeti letelepedsi helykn, Kzp-Eurpban (az Alpoktl szakra) laktak; tovbbi fejldsre akkor kerlt sor, amikor a kelta trzsek az i.e. I. vezred msodik felben letelepedtek az eurpai kontinensen s a Brit-szigeteken, s kapcsolatba kerltek a helyi slakosokkal. A kelta mitolgia viszonylag homogn, llandsult formjt a kontinensen az i.e. kt utols vszzadban, a Brit-szigeteken taln valamivel ksbb rte el. A szrazfldi keltk (s a rmai hdts eltti Britanniai keltk) mitolgijra vonatkoz adataink meglehetsen tredkesek, forrsai fleg rgszeti leletek (istenszobrocskk s dombormvek, kultikus ptmnyek maradvnyai, fogadalmi feliratok, srfeliratok, rmk). Az antik szerzk tudstsai gyakorlatilag kimerlnek azzal, hogy a keltk hisznek a llekvndorlsban s a tlvilgi letben. Helyi hagyomnybl szrmaz irodalmi emlkek Gallibl (a mai Franciaorszg terletrl) s ms olyan terletekrl, amelyeket a rmaiak meghdtottak s erteljesen romanizltak, nem maradtak fenn. Az r s a walesi az egyetlen olyan mitolgiai rendszer a kelta mitolgin bell, amely helyi hagyomnyokon alapul elbeszl alkotsokban sszefgg tmbkben fennmaradt. Ezek kztt az rott emlkek kztt legfontosabbak az r sagk, amelyek kzl a legkorbbiakat a 8-9. szzadban jegyeztk le. Rendszeres gyjtsk pedig mr a 12. szzadban megindult. Az esetek tlnyom tbbsgben ezek msodlagos forrsok, a keresztnysg megszilrdulsa utn kszltek s ers keresztny hatst mutatnak. Msodlagosak, mert korbbi, elveszett emlkekben gykereznek, s csak tttelesen tkrzik az si keltk mitolgiai kpzeteit. Egyltaln nincsenek bennk adatok a kozmogniai (teremts-) s eszkatolgiai (vilgvge-) mtoszokrl.

Vitathatak azok a prblkozsok, amelyek az egsz kelta vilg panteonjnak rekonstrulst clozzk. A kelta istenekre vonatkoz adataink helye ritkn llapthat meg az idben s a trben. A kontinentlis keltk (s a rmaiak eltti Britanniban lt keltk) panteonjra vonatkoz adataink annyira mozaikszerek, hogy felptst segtsgkkel nem lehet megllaptani. Lucanus i.sz. I. szzadbeli rmai klt szvegbl s az ahhoz rott kzpkori szkholionokbl (kommentrokbl) ismerjk Ezus istent (fra felakasztott emberrel ldoztak neki), Taranist, a viharistent (tiszteletre g ldozatot mutattak be) s Teutatest (szmra az ldozatot vzbe vetettk). Mindhrom isten elfordul gall-rmai istenbrzolsokon s fogadalmi szvegekben. A nekik bemutatott ldozat jellege alapjn pedig kapcsolatot ttelezhetnk fel az indoeurpai npeknl ltalnosan meglv s a hromszoros hallt elbeszl mitolgiai motvummal. A kelta istenek kztt tbb npnvvel azonosthat istent ismernk, ilyenek Allobrogs az allobrogiak, Aramo az aramicusok, Vocontia a vocontiusok istene. A rmai hdts sorn szmos rmai isten kapott helyi jelzt, mgsem beszlhetnk arrl, hogy valamennyire is azonosak fogtak volna fel egyes helyi s rmai isteneket: pusztn a kelta s a rmai istenek bizonyos kls jegyeinek viszonytsrl volt sz (s az sem kvetkezetes, hiszen egy-egy helyi istent nha tbb rmai istennel magyarztak). A kontinentlis kelta istenek kzl sokat egyedi s ikonogrfiailag al nem tmasztott emlkekbl ismernk. Kivtelt jelent a gall Epona, Cernunnos, Sucellus, Nantosvelta, Rosmerta s nhny ms isten. Britannia terletrl tbb, mint negyven helyi istensg nevt ismerjk, de felrl a nevnl tbbet nem tudunk. A britanniai keltk szmos istensge lthatan olyan, hogy prhuzama kimutathat az r s a walesi mitolgiban: Nodons - Nuada, Brigantia - Brigit, Maponos isten pedig Dagda fival, az istenn lett Mac Ockal vethet ssze. Ezt az istent Apollnnal is s a gall Belenusszal is trstottk. Valsznleg a Belenushoz hasonl helyet foglalt el a gall Grannus, aki az r Greine (a grian, „Nap” szbl) istennvel llthat prhuzamba. Nhny istenrl csak ikonogrfiai brzolsa nyomn tudunk (kzjk tartozik a hromarc vagy hromfej istensg, a kgys isten, a hrom anyaistennbl ll csoport), nevk azonban homlyban maradt.

Tbbet tudunk az rorszgi keltk panteonjrl. Az erre vonatkoz adatokat irodalmi emlkek tartottk fenn (egyebek kztt a Msodik Mag Tured-i csata, amely a Danu istenn trzsrl s Goibniu lakomjrl szl. Kzppontjban az ll, hogy a Goibniu mgikus italt kszt az „alvilgi dmonok”, a fomoiriak ellen vvott kzdelemben. Ebben a meglehetsen npes panteonban a legnagyobb istenek Danu istenn trzsnek tagjai. Nem egynek kzlk kimutathatak megfeleli a walesi hagyomnyokban szerepl Don utdaiban. Ennek a hagyomnynak f forrsa a Mobinogion, amely a 11. szzad vgn nyerte el mai formjt s az antik mitolgia szmos tmjt s elemt tvzte magban. Eszerint a walesi Lleu, Arianrod fia hasonlt az r (s gall) Lughoz, az r kovcsistennek, Goibniunak megfelel a walesi Gofannon, az r Manannannak Ler (Leir) finak a walesi Manawyddan, Llyr fia (aki ppgy, mint Manannan, kiss messzire szakadt „Don utdaitl”). A walesi forrsok azonban egszkben mgis tredkesebbek. Tvolabb kerltek az archaikus mitolgitl, mint az r. Kzzelfoghat hasonlsg ritkn akad. gy pl. Manawyddan mr nem tengeristen, hanem blcs haland, Pwyll („blcsessg”), aki sok vonsban hasonlt az r Dagdhoz, ugyancsak haland s ksbb Annwnnak (a tlvilgnak) lett ura.

A kelta mitolgia a vilg trszerkezett tbbnyire sknak kpzeli. Fggleges tagolsban elsdleges szerephez jut a vilgfa. Tudunk rorszgban az t szent fa kultuszrl. E fkat gyakran „vilgfnak” (rl crann bethad) nevezik. A vilgfa megfelelje a D Derga hznak kzps oszlopa (a D Derga vrnak lerombolsa c. saga) s minden bizonnyal ritulis megjelent helyisg (Midcuart).

A vilgfhoz kapcsoldik a forrs motvuma, amely szmos hagyomnyban, kivltkppen az rben fordul el. Az egyik szerint a Sid Nechtanbl ered s a Boyne folyban (rorszg egyik f folyja) folytatd forrs a tlvilg rsze s az isteni blcsessget tartalmazza. Difa llt mellette, amely idnknt egy-egy dit hullajtott a forrsba, onnan a di a Boyne-ba kerlt, s aki vizbl ivott, elnyerte a teljes tudst. A forrsokban testet lt vz, mint elem ktsgkvl pozitv jelensg (legrzkletesebben ez is az isteni orvosnak, Dian Cechtnek, a holtaknak letet ad, betegeket, sebeslteket meggygyt hsnek a forrsrl szl trtnetben fejezdik ki), ezzel szemben a msik vzelemet, a krnyez cenokat (klnsen keleti, szaki s szaknyugati irnyban) ellensges ernek kpzeltk, s dmonikus erkkel hoztk kapcsolatba.

Hagyomnyosan az cen kzepre tettk a tlvilgot annak minden megjelensi formjban. Nyugaton helyeztk el a Boldogok Szigeteit, szm szerint hromszor tvenet (mint azt a Febal finak, Brannak utazsa c. r saga elmondja); e szigeteken megllt az id, bsg s rk ifjsg honol (szmos nevt ismerjk ezeknek a szigeteknek, pl. Nagy fld, let Fldje, Asszonyok Szigete). Az egyik hagyomny szerint e nyugati vilg uralkodja Tren volt. A pusztulssal s halllal asszocilt szakon fekv sziget vegpalotja adott otthont a fomoiriaknak. Az vegtorony vagy vegvr motvuma gyakori a walesi mitolgiai rendszerben is, ahol a „msvilgot” ugyancsak szigetre kpzelik. Ez a szigetre helyezs nem ll ellenttben azzal, hogy a msvilgot valami kzelinek kpzeljk, az emberek kzvetlen szomszdsgba. Kvetkezskppen erre a msvilgra nemcsak a szmos mitolgiai trtnetben megrajzolt hajttal lehet eljutni.

Bizonyos „hsi” sznezetet nyer a msvilgnak egy olyan felfogsa, hogy az egy nagy lakomaterem Dagda isten kiapadhatatlan stjvel s benne temrdek disznhssal – a keltk kedvelt telvel. E terem ritulis reproduklsa valsznleg szmos vnegyedes szoksjtknak alkotta magjt. Az r jvi nnepsg (a Samhain nnep), amely a kt vilg nylt (tbbnyire ellensges) archaikus kori rintkezst, egymssal kapcsolatba jutst utnozta, valsznleg olyan elemeket is tartalmazott, amelyekben a dmoni erk elpuszttjk a berendezett vilgot (vagyis az emberek vilgt), annak ura ritulis hallt hal, mieltt vglegesen diadalmaskodnk s jjszletnk ez az emberi vilg.

Az egsz szokskr valsznleg a villmistennek s ellenfelnek prviadalt elbeszl mitolgiai szzs helyi vltozatban gykerezett (sszhangban Taranis viharisten gall ritusval, amelyben a fldi vilgot jelkpez llatokat s holmikat – s taln embereket is – gettek az ldozari tzn), s sznhelye az n. Bruiden, a lakomaterem volt. rorszgban t ilyen Bruiden volt, szmuk megegyezett a szent fk szmval. Az egyik ilyen terem ura kovcsmester (az archaikus korban taln kt kovcs) volt (a D Derga vrnak lerombolsa c. sagban). Ez a saga a kirly s flszem ellenfele meg annak dmoni hada kzti csatt beszli el, a lakomaterem tz martalka lesz, s a tzet nem lehet eloltani, mert minden forrs kiapadt.

A kelta mitolgiban jelents helyet foglalnak el az isteni llatokrl szl mtoszok s mondk, amelyek gyakran a mitolgiai vilgkppel is kapcsolatban llnak. A calngei marharabls c. r epikus trtnet magva kt biknak, Findbennahnak s Donn Calngnak a prharca. Donn Calnge legyzi vetlytrst, maradvnyait egsz rorszg terletn sztszrja, s egyben nevet ad helyeknek s vidkeknek. Mindkt szerepl csak gy tudott bikaalakot lteni, hogy elbb csods talakulsok sorozatn ment t (slyomm, keselyv, vzillatokk vltoztak), eredetileg a tlvilg kt urnl voltak disznpsztorok. Valamennyi kelta npcsoport krben az egyik legelterjedtebb s kzponti szerepl az istenek disznpsztora vagy psztora, az llatok prtfogja, aki valamilyen kapcsolatban ll a tlvilggal. Ide tartozik pl. a gall Cernunnos, akit az brzolsokon llatok vesznek krl. A brit sziget tridiba elfordul e szerepl ksei vltozata, amely kapcsolatot mulat Dristannal s Pryderivel, Pwyllnak (a tlvilg – Annwn – urnak) a fival, k ketten ugyancsak disznpsztorok.

Az istenek bikjt (Tarvos Trigaranus) jl nyomon kvethetjk Galliban s Britanniban, ahol elfordul a Donnotaurus csaldnv is, amely a Donn Calnge nvvel hozhat kapcsolatba. A klnleges tisztelemek rvend llatok kz tartozik a vaddiszn (vadkan) s a serts. Ez is szorosan kapcsoldik a tlvilghoz (a bvben lev sertshs nlklzhetetlen kellke a tlvilg urnl ll lakomapalotnak). A szigetlakk kelta mitolgijnak egyik legelterjedtebb motvuma a vadkanvadszat, e vadkan vezeti elldzit a tlvilgra. A vadkankultusz Galliban is el volt terjedve, a rmai korban Mercuriushoz kapcsoltk, akit gyakran emlegettek moccus (kelta, moch, „vadkan, vaddiszn”) jelzvel.

A lra vonatkoz mitolgiai kpzetek klnleges helyet foglalnak el. A kontinentlis istenbrzolsok s fogadalmi feliratok szleskren bizonytjk az istenek lovnak s Epona lovas istennnek a kultuszt. rorszgban s Walesben az ech (r, „l”) sz szmos olyan mtoszhs nevnek rsze, akiknek a napkultusszal s a tengeri szigetekre kpzelt tlvilggal van kapcsolatuk.

A keltk kztt ltalnosan lt az a mtosz, amely szerint az emberek egy ms-, vagy tlvilgi istensgtl szrmaznak; emlti ezt a mtoszt Caesar is Gallibl, amelynek laki szerinte Ditustl erednek. Az r Dagda Eochaid Allathair (Eochaid Mindenek Atyja) nven ismeretes. A szigetekre kpzelt tlvilg ura a Riangabair („tengeri l”) nevet viseli, a fomoiriak egyik „kirlyt” Eocho Echkendnek („Lfej Eocho”) hivjk.

Az istenszemlyt vagy lnak, vagy a htn l lovasnak kpzelik (ismernk egy Eochu Rondot, akinek drdjval C Chullainn a Rond sajt lovt szrja le). Manannan Mac Lir isten a tenger fia, a tlvilgnak – Tir Tairngire orszgnak – a tengerrel, mint elemmel kapcsolatban ll uralkodja a mitolgiai elkpzels szerint lovon vagy kocsin vgtat vgig szrazon s tengeren. A walesi kelta mitolgiban kimutathat prhuzama Mark ab Meirchionnal (aki a kzpkori Tristan-mondban Marke kirly nven szerepel), neki lflei voltak.

Voltak a lval kapcsolatban ll istennk is: a kontinentlis Eponn kvl a neki megfelel r tan Echraide, Macha, a walesi Rhiaimon, Pwyllnak, a tlvilg urnak felesge. A kirlynak teendi elvgzse kezdetn kt f szertartson kellett tesnie, ezek kzl a fontosabbik valsznleg a kirly s egy l szent nsznak rtusa volt, amelynek prja az indiai Asvamedha-rtus.

A msik az n. bikannep (tarbfeis), amelynek kzponti eleme, hogy egy kln erre a feladatra kijellt emberrel megkstoltattk a ritulis bika hst s vrt, majd ritulisan elaltattk t (lmban meg kellett ltnia a kirly jvjt).

Egy gall emlken a bika Ezus isten szent fjnak gai kztt lthat (ez is jelzi, hogy a bika s a vilgfa koncepcija kztt kapcsolat van), s hrom madr l rajta: egy a fejn, kett a htn. A calngei marharabls egyik epizdjban a trtnet hse, Cormac Cond Longas hromszor ti meg fejn s testn Donn Calngt. Ezus s a fa kapcsolatra utal az a md is, ahogyan ennek az istennek ldozatot mutattak be (fra akasztott ember).

A kultrhroszokrl szl mtoszok szmos olyan r hagyomnyban rzdtek meg, amelyek a sziget benpestst beszlik el (az rorszg meghdtsainak knyve c. terjedelmes ltrtneti kompilciban maradt fenn a 12. szzadbl). Hagyomnyosan hat hdtsrl beszltek.

Az elst (az sszelltk szerint „mg az znvz eltt”) rorszg egyik nvad istennje, Banba vezette. Az znvz elpuszttotta egsz npt egy bizonyos Fintan kivtelvel, aki hol rnszarvass, hol sass, majd keselyv vltozott (hasonl motvumot tallunk Walesben a mitikus Taliesin trtnetben), tllte a szzadokat, s elmeslt mindent az utdoknak.

Partholonnak, a msodik hdts vezrnek szmos fontos kultrtettet tulajdontanak, amelyekkel megadta rorszgnak vgleges termszeti arculatt: kitisztogatott ngy vlgyet, teremtett ht nagy tavat, s bevezetett nhny mestersget s szokst Nemed (a „szakrlis, szent” szbl) idejben, aki a harmadik hdts vezre volt. Ekkor jabb vlgyek s tavak jelentek meg.

Nemed volt az els, aki sszetkzsbe kerlt a fomoiriakkal: prblkozsa, hogy lerohanja vegtornyos szigetket, kudarcba fulladt. Nemed npnek, a Fir Bolg trzseknek nevhez fzdik rorszg trsadalmi letnek berendezse leglnyegesebb vonatkozsaiban, egyebek kztt az orszg felosztsa t provincira, s a kirlyi hatalom megalaptsa.

Utnuk az szaki szigetekrl Danu istenn trzse jtt a szigeteken tanult druida blcsessggel s varzstudomnnyal, k hoztk az orszgba a ngy hres varzstalizmnt: a Fail kvet, amely felvistott, ha a trvnyes kirly lba tapodta, Lug diadalt hoz drdjt, Nuada kivdhetetlen kardjt s Dagda kiapadhatatlan stjt. Fir Bolg npt legyztk a Mag Tured-i csatban, s a fomoiriakkal kirobbant viszlyuk (ennek kimenetelt az rorszg meghdtsainak knyvtl fggetlen s az r sagk f, n. mitolgiai ciklust tartalmaz Msodik Mag Tured-i csala szvegbl ismerjk) azzal vgzdtt, hogy Nuada, Danu istenn trzse isten kirlya, aki karjt vesztette az els Mag Tured-i csatban, tadta a jogart a fomoiri uralkod finak, Bresnek, aki Danu istenn trzse krben lt. (Ksbb Dian Cecht, az istenek orvosa ezstbl mkart kszrett Nuadnak, innen ered Nuada Argetlm mellkneve, vagyis Ezstkez Nuada).

Danu istenn trzsnek msodik csatjt a fomoiriak ellen Lug vezette, az egsz elbeszls kzppontjban Lugnak s a fomoiriak vezrnek, a flszem Balornak a prviadala ll. Lug a mellkneve szerint Samildanach, vagyis „ezermester”, flig-meddig maga is fomoiri (magnak Balornak az unokja). Neveztk mg Lamhfadnak, vagyis „hossz keznek” (mert Assal drdja volt kezben, ezt az szaki szigetekrl hozta neki „hrom iparos isten”). Lug parittyakvel kiveri Balor fl szemt, mivel tekintete hallt hozott minden llnyre. A futsnak eredt fomoiriak elhagyjk rorszg terlett, Bres pedig azzal menti brt, hogy a gyztesek eltt feltrja a fldmvels tennivalit s az egyes munkk idpontjt. Ezltal Danu istenn trzse, amely eddig is jratos volt a hadmvszetben s a druidk tudomnyban, ezutn otthonoss vlik a gazdlkodsban is.

A hdtk utols hullmnak, Mil fiainak (a trtneti rek eldeinek) betrst, Danu istenn trzse fltt aratott diadalt elbeszl trtnet igen szegny archaikus mitolgiai anyagban. A hdtk tjuk sorn hrom istennvel tallkoznak, k rorszg nvadi: Banba, Fodla s Erie. Amargin klt megjvendli Erinek) hogy az neve lesz az orszg f neve mostantl fogva, vlaszul Erie Mil fiainak rk hatalmat jsol rorszgban, Donnnak pedig hallt (Donn, aki a tlvilg egyik ura volt, rorszg dlnyugati partvidkn veszett a tengerbe, s az egyik sziklaszigetet Tech Duinn-nak, „Donn Hznak” neveztk, s a holtak birodalmnak tartottk). Mil fiainak meg kellett vvniuk a hrom istenn frjvel: Mac Cuillal, Mac Cechttel s Mac Greinvel (a kirlyi hatalmat prtfogol istenekkel), s ezzel vgleges gyzelmet arattak Danu istenn trzse fltt a Tailtiw mellett (Lug itt vrl vre meglt nnepet alaptott). Danu istenn trzse azonban elrte Mil fiainl, hogy megosszk a hatalmat, s az elbbieknek jutott az alvilg. Az als vilgnak (amelynek nincs kifejezetten olyan jellege, mintha khtonikus feneketlen mlysg lenne) a lakit az r mitolgiban s folklrban sideknek nevezik (gy emlegetik azokat a dombokat is, amelyeken lltlag tanyznak), s az emberektl elssorban abban klnbznek, hogy ismerik a mgia mvszett, nem pedig „isteni” mivoltukkal.

A kelta mitolgia emlkei a tulajdonkppeni epikus s mesei irodalmi alkotsokban is fennmaradtak, elssorban a megfelel r sagkban. Szmos saga roszg „hsi korrl” regl; idszmtsunk kezdetrl, amikor az uladiak (szak-rorszg legnagyobb etnikus csoportja, amely Ulster tartomnynak adott nevet) ura Conchobar volt, s C Chulainn, Fergus, Conall s ms hsk tntek ki tetteikkel. A sagk nem egy esemnye s szereplje a mitolgibl ntt ki, s kiegszti a tnyleges mitolgiai elbeszlsek adatait. A legfbb istenanynak, anyaistennek (a kelta mitolgiban nagyon kifejlett alak) ksei visszhangja Medbnek, Connacht uralkodnjnek, Ailil felesgnek az alakja; ugyanebbe a fogalomkrbe tartozik a tlvilg rninek (Aina, Cliodn) a sagkban fennmaradt hagyomnya. Istenni vonsaikat megriztk a hsket nevel asszonyok is, mint Scatach, ahogyan megriztk a hadistenek is, mint Morrigan, Nemain s Badb (az neve maradt fenn a gall cathubodua szban). Hrom Macha nev mitoszhsben: Nemed, Kimbaet s Crunchu felesgben Dumzil francia kutat a varzstuds, a hadmvszet s a termkenysg megszemlyestst ltta. E hrom aspektus nha egyetlen szemlyben egyesl, mint pl. Anuban, CaiIIechben s Berryben (ez az istenn megtartotta npszersgt az r s skt folklrban egszen napjainkig).

A sagk tbb frfi szereplje, elssorban Bricriu, C Roi s Midir, ugyancsak isteni szrmazs. Bricriu (a Bricriu lakomja c. sagban) jellegzetes mitolgiai trfacsinl, trickster, aki viszlyt szt a hsk kztt, Midir (v. a Deo Medrunak tett gall fogadalmi szveggel) egy sdnek (sidek lakta varzsdombnak), a Bri Leithnek az ura, a tlvilg istene; C Roi a varzstudomnyban jrtas vitz s vilgjr, mint az istenek psztora, hasonlatos az ind Psan-hoz. Mitolgiai alapokon nyugszik a sagk nem egy fordulata s epizdja: a mgikus prbkrl, a tlvilgi lnyekkel folytatott vetlkedsrl, alvilgi utakrl (C Chulainn, Crimtann Nia Nair ) szl trtnetek. Mitologikus magnak C Chulainnak az alakja, a trtnet fhse, „kihez mrhet nincs a halandk kztt”, Lug s Dechtire fia (ms vltozat szerint gy szletett, hogy Conchobar vrfertz kapcsolatra lpett a hgval vagy lnyval, Dechtirvel). Gyermekfejjel vghezvitt hstettei hasonlak az avatsi rtusokhoz, letnek szmos epizdja rsze az indoeurpai mtoszhsi hagyomnynak (prviadala hrom ellenfelvel, fel nem ismert finak meglse, mgikus tvltozsok).

Nmileg klnll jelensgnek szmtanak a legends blcsrl s ltnokrl, Finnrl szl trtnetek, amelyek a ksei folklrban vltak klnsen npszerekk. Finn az erdkben tanyz hadakat vezette, csak a vadszatnak s harcnak lt, s ezek rvn gyakran kerlt kapcsolatba a tlvilggal. Fia, Oisin (Osszin) a monda szerint megrte Szent Patrik (az r keresztny egyhz 5. szzadi legends megalaptja) kort, s elbeszlte neki azokat a hagyomnyokat, amelyek rorszg felsznnek kialakulsrl, folyinak, tavainak trtnetrl szlnak.

A kelta mitolgia s a kelta epikus mondk emlkei ksbb tovbbltek rorszg, Wales, Cornwall, Man szigete s Bretagne (a kelta nyelv s kulturlis rksg tovbblsnek terletei) npeinek folklrjban, s gazdagtottk a kzpkori eurpai irodalmat. Alapjaiban kelta az Artur kirlyrl s Kerekasztalrl, Tristanrl s Isoldrl szl mondakr, walesi (valamint cornwalli) hagyomnyban gykerezik Pelles (Pwyll), Merlin (Mirddin) s sok ms hs alakja s a rluk s velk kapcsolatban ll hskrl szl hagyomny. A kelta mltban gykerezik a Grl-monda s a „boldogok szigetrl”, az Avallonrl szl trtnet; a Finn gyermekkort elbeszl monda az egyik kzpkori verses regny, a Parsival (Perseval) lovag erdei neveltetst elbeszl trtnetnek lett egyik f forrsa.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Vekker
 
Kalendrium
2024. prilis
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szmll
Induls: 2007-03-30
 
Napi betev

 

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros